به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، در کتاب اللهوف سید بن طاووس و تسلیهالمجالس از امام صادق (ع) روایت شده است : گروههایی از مؤمنین جنّ آمدند و عرض کردند: ای ولیَ ما، ما شیعیان و یاران شماییم؛ یَا مَوْلَانَا نَحْنُ شِیعَتُکَ وَ أَنْصَارُک» هر چه خواهید دستور دهید، اگر دستور بدهی که همه دشمنان تو کشته شود و تو از جای خود حرکت نکنی ما دستور را اجرا میکنیم.
حضرت فرمود: خداوند به شما پاداش نیک بدهد و فرمود: مگر نخواندهاید قرآنی را که به جدم رسول خدا فرود آمده است که می فرماید: اگر در میان خانههای خود باشید آنکه مرگ بر ایشان مقدّر شده است به سوی بستر مرگ خویش میروند؛ قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلی مَضاجِعِهِمْ(آلعمران154)».
بر اساس این فراز از روایت، طایفهای از اجنه شیعه و موالیان اهل عترت(ع) وجود دارند که در آن زمان به نصرت امام شتافتند اما امام اذن ندادند و با آیهای از قرآن مانند منازل گذشته، از شهادتخود خبر دادند
در ادامه امام حسین علیهالسلام فرمودند: «اگر من در هر و وطن خود بمانم پس این مردم نگونسار به چه وسیله آزمایش شوند؛ فَبِمَا یُمْتَحَنُ هَذَا الْخَلْقُ الْمَتْعُوسُ» و چه کسی در قبر من جایگزین خواهد شد؟ جایی که خداوند، آن روز که بساط زمین را گسترش داد (روز دحوالارض) آن جای را برای من برگزید و «پناهگاه شیعیان و دوستان ما قرار داد تا عملها و نمازهاشان آنجا پذیرفته و دعایشان مستجاب شود و شیعیان ما آنجا سکونت کنند تا در دنیا و آخرت در امان باشند؛ جَعَلَهَا مَعْقِلًا لِشِیعَتِنَا وَ مُحِبِّینَا تُقْبَلُ أَعْمَالُهُمْ وَ صَلَوَاتُهُمْ وَ یُجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تَسْکُنُ شِیعَتُنَا فَتَکُونُ لَهُمْ أَمَاناً فِی الدُّنْیَا وَ فِی الْآخِرَةِ».
بر اساس این فراز از روایت، امام علیهالسلام بخشی از علت خواست خداوند نسبت به قیامشان را در چند مورد بیان میفرمایند: 1ـ آزمون و امتحان مردم 2ـ به برکت قبر مطهرشان اعمال و نماز شیعیان مورد پذیرش واقع و دعایشان مستجاب میشود 3 ـ محل دفن حضرت مکان سکونت و امان شیعیان در دنیا و آخرت خواهد شد.
اما امام حسین علیهالسلام برای اینکه به جنیان میزان توان الهی خود نسبت به آنها را در مواجهه با دشمن بیان کنند، با استناد به آیهای از قرآن اینطور فرمودند: به خدا قسم ما به این کار از شما تواناتریم و لکن مرحلهای است آزمایشی«تا راه برای هر کس که هلاک شود و یا زندگی جاوید یابد روشن و نمایان شود؛ لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیی مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَة(انفال42)».
متن روایت:
وَ أَتَتْهُ أَفْوَاجٌ مِنْ مُؤْمِنِی الْجِنِّ فَقَالُوا لَهُ یَا مَوْلَانَا نَحْنُ شِیعَتُکَ وَ أَنْصَارُکَ فَمُرْنَا بِمَا تَشَاءُ فَلَوْ أَمَرْتَنَا بِقَتْلِ کُلِّ عَدُوٍّ لَکَ وَ أَنْتَ بِمَکَانِکَ لَکَفَیْنَاکَ ذَلِکَ فَجَزَاهُمْ خَیْراً وَ قَالَ لَهُمْ أَ مَا قَرَأْتُمْ کِتَابَ اللَّهِ الْمُنْزَلَ عَلَی جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ ص فِی قَوْلِهِ قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلی مَضاجِعِهِمْ فَإِذَا أَقَمْتُ فِی مَکَانِی فَبِمَا یُمْتَحَنُ هَذَا الْخَلْقُ الْمَتْعُوسُ وَ بِمَا ذَا یُخْتَبَرُونَ وَ مَنْ ذَا یَکُونُ سَاکِنَ حُفْرَتِی وَ قَدِ اخْتَارَهَا اللَّهُ تَعَالَی یَوْمَ دَحَی الْأَرْضَ وَ جَعَلَهَا مَعْقِلًا لِشِیعَتِنَا وَ مُحِبِّینَا تُقْبَلُ أَعْمَالُهُمْ وَ صَلَوَاتُهُمْ وَ یُجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تَسْکُنُ شِیعَتُنَا فَتَکُونُ لَهُمْ أَمَاناً فِی الدُّنْیَا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ لَکِنْ تحْضُرُونَ یَوْمَ السَّبْتِ وَ هُوَ یَوْمُ عَاشُورَاءَ وَ فِی غَیْرِ هَذِهِ الرِّوَایَةِ یَوْمُ الْجُمُعَةِ الذِی فِی آخِرِهِ أُقْتَلُ وَ لَا یَبْقَی بَعْدِی مَطْلُوبٌ مِنْ أَهْلِی وَ نَسَبِی وَ إِخْوَانِی وَ أَهْلِ بَیْتِی وَ یُسَارُ رَأْسِی إِلَی یَزِیدَ بْنِ مُعَاوِیَةَ لَعَنَهُمَا اللَّهُ فَقَالَتِ الْجِنُّ نَحْنُ وَ اللَّهِ یَا حَبِیبَ اللَّهِ وَ ابْنَ حَبِیبِهِ لَوْ لَا أَنَّ أَمْرَکَ طَاعَةٌ وَ أَنَّهُ لَا یَجُوزُ لَنَا مُخَالَفَتُکَ لَخَالَفْنَاکَ وَ قَتَلْنَا جَمِیعَ أَعْدَائِکَ قَبْلَ أَنْ یَصِلُوا إِلَیْکَ فَقَالَ لَهُمْ ع وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ أَقْدَرُ عَلَیْهِمْ مِنْکُمْ وَ لَکِنْ لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیی مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَة.
گروههایی از مؤمنین جنّ آمدند و عرض کردند: آقا، ما شیعیان و یاران شماییم هر چه خواهید دستور دهید، اگر دستور بدهی که همه دشمنان تو کشته شود و تو از جای خود حرکت نکنی ما دستور را اجرا میکنیم، حضرت فرمود: خداوند به شما پاداش نیک بدهد، و فرمود: مگر نخواندهاید قرآنی را که به جدیم رسول خدا فرود آمده است؟ که می فرماید: اگر در میان خانههای خود باشید آنکه مرگ بر ایشان مقدّر شده است به سوی بستر مرگ خویش میروند (و گذشته از این) اگر من در هر و وطن خود بمانم پس این مردم نگونسار به چه وسیله آزمایش شوند و چه کسی در قبر من جایگزین خواهد شد؟
جایی که خداوند، آن روز که بساط زمین را گسرتد آن جای را برای من برگزید و پناهگاه شیعیان و دوستان ما قرار داد تا عملها و نمازهاشان آنجا پذیرفته و دعایشان مستجاب شود و شیعیان ما آنجا سکونت کنند تا در دنیا و آخرت در امان باشند، اما شما روز شنبه که روز عاشورا است حاضر شوید (و در روایت دیگر روز جمعه است) روزی که من در پایان آن روز کشته خواهم شد و پس از کشته شدن من، دشمنان من به دنبال ریختن خون کسی از عائله و فامیل و برادران و خاندان من نخواهند بود و سر بریده من به نزد یزید بن معاویه فرستاده خواهد شد،
جنّیان گفتند: ای حبیب خدا و فرزند حبیب خدا, به خدا قسم اگر نه این بود که دستورات تو لازم الاجراست و ما را به مخالفت آن راهی نیست، در این مورد مخالفت می کردیم و همه دشمنان تو را پیش از آنکه دسترسی به تو پیدا کنند میکشتیم، فرمود:به خدا قسم ما باین کار از شما تواناتریم و لکن مرحلهای است آزمایشی تا راه برای هر کس که هلاک شود و یا زندگی جاوید یابد روشن و نمایان شود.
نظر شما